0 سفارش
بستن× شماره تلفن تماس با ما: 09391815029



ایلان ماسک ربات‌های خطرناک

ما تا به حال نتوانستیم هیچ رباتی بسازیم که آن ربات متوجه وجود داشتن یا زنده بودن خودش بشود و ادامه بقا برایش اهمیتی داشته باشد. ربات‌ها تماما بر اساس فرمان ایف کار می‌کنند فرمانی که از روز اول در برنامه نویسی وجود داشت.

پیمان روشن ضمیر؛ یه دروغی که این مدت خیلی دارن به خورد انسان‌ها میدن ربات‌های سخنگو است که از پس یه گفتگوی پر چالش با انسان بر میان.

از اون طرف فیلم گفتگو سوفیا رباتی که در حضور مقامات عربستان صحبت کرد و شهروند عربستان شد و بعد گفت می‌خواد تشکیل خانواده بدهد یادتان بیاد .. چقدر عالی و حاضر جواب بود نه؟

همان روز که اون فیلم را دیدم متوجه شدم تمام نمایش و دروغ است و هیچ کد کامپیوتری توانایی برقراری آن گفتگو را با انسان ندارد. سوفیا حرف نمی‌زد بلکه یک انسان به صورت وایرلس به ربات وصل بود و صحبت می‌کرد. اون روز چیزی ننوشتم همانطور که امروز هم دو دل بودن بنویسم یا نه منی که رسانه ندارم و چه تاثیری میتونم در تصحیح یک فریب داشته باشم.

الان دیدم ایلان ماسک گفته باید از ربات‌ها و هوش مصنوعی بترسید آن‌ها می‌توانند تا ۵ سال دیگه به طور مستقل بر انسان‌ها غلبه کنند و خطرناک باشند. منظورش چیزی شبیه قیام ربات‌ها بر علیه انسان هاست که در فیلم‌های تخیلی دیدید است.

ربات‌هایی که با هم دست به یکی می‌کنند و انسان‌ها را می‌کشند و جسم آسیب دیده خودشان را ترمیم میکنند و به جنگ با ما انسان‌ها ادامه می‌دهند. بزارید خیالتان را راحت کنم نه ۵ سال دیگه که تا ۵۰۰ سال دیگه هم این اتفاق نمی‌افتد مگر اول بشر بتواند یک مشکل را حل کند که قطعا ایلان ماسک به آن واقف است، اما عمدا اشاره‌ای به آن نمی‌کند.

ما تا به حال نتوانستیم هیچ رباتی بسازیم که آن ربات متوجه وجود داشتن یا زنده بودن خودش بشود و ادامه بقا برایش اهمیتی داشته باشد. ربات‌ها تماما بر اساس فرمان ایف کار می‌کنند فرمانی که از روز اول در برنامه نویسی وجود داشت.

آن‌ها هیچ اهمیتی به جسمشان یا کاری که می‌کنند نمی‌دهند نه خجالت می‌کشند نه غمگین می‌شوند نه اینکه برقشان تمام شود برایشان مهم است هرکاری می‌کنند نتیجه مراجعه به فرمان‌های ایفی است که ما داخل ان‌ها گذاشتیم اگر اگر اگر if if if اگر فلان و فلان و فلان ایف‌ها محقق شد تو فلان کار را بکن...

ما حتی هیچ ایده‌ای نداریم که تا پنجاه سال آینده چگونه ممکن است بتوانیم این کد را بنویسیم که ربات متوجه وجود داشتن خودش شود. عجیب‌ترین نکته در رابطه سخت افزار انسان با نرم افزار درون مغز انسان آنجاست که این نرم افزار متوجه است که وجود دارد. ما میدانیم وجود داریم. این بی نهایت عجیب است.

شاید باید برنامه نویس باشید تا بفهمید چرا می‌گویم وحشتناک عجیب است که ما موجودات زنده خبر داریم که وجود داریم، چون من بعد از بیست سال برنامه نویسی حتی روی کاغذ هیچ ایده‌ای ندارم که چطور میتوانم برنامه‌ای بنویسم که سخت افزار کامپیوتر من بفهمد وجود دارد ...

ممکن است بگویید باید سخت افزار تغییر کند و جسمی شبیه جسم موجود زنده شامل گوشت و خون و سلول عصبی جایگزین سخت افزار ربات شود. پاسخ این است اگر قرار باشد چنین کاری بکنیم خب همین الان موجود است.

پس در واقع ما ربات نساخته ایم بلکه انسان را به هوش ماشین متصل کرده‌ایم که در این صورت هم خطری وجود ندارد مگر آن‌که آن انسان بخواهد از هوش ماشینی که به آن متصل شده استفاده نامطلوب کند. پس سرکشی ربات‌ها به طور مستقل از انسان مطلقا غیر ممکن و فاقد ارزش بحث است.

راستی اگر فکر می‌کنید اونا راست میگن و من اشتباه می‌کنم و واقعا توانستن رباتی بسازن که خیلی طبیعی با انسان صحبت کند و آنقدر حاضر جواب باشد که ما نتوانیم تشخیص دهیم ربات است ... خیلی خب پس تا الان باید یه کار ساده‌تر را انجام می‌دادند. جای این‌که این‌قدر صورت ربات را کج و کوله کنند تا حرف بزند و شبیه انسان باشد یه سایت باید می‌زاشتن که کل آدم‌ها می‌توانستن به آن سایت مراجعه کنند و با آن سایت به صورت آنلاین و صوتی گفتگو می‌کردند.

وقتی یک ربات را در یک نمایشگاه عرضه کنی کاری ندارد که یک انسان را یک گوشه قایم کنی تا جای ربات با حضار صحبت کند و مردم فریب بخورند، اما وقتی قرار باشد سایت بسازی مجبوری با هزاران نفر همزمان صحبت کنی کاری که از انسان‌ها بر نمی‌آید، ولی کامپیوتر به راحتی میتواند این کار را بکند به شرط این‌که اصلا چنین نرم افزاری وجود خارجی داشته باشد (که ندارد) برای همین است که اگر کل نت را بگردید هیچ سایتی پیدا نمی‌کنید که بتواند مثل سوفیا با شما حرف بزند.


    دیدگاه خود را ارسال کنید



    توجه: جهت بارگذاری مجدد تصویر امنیتی Ctrl + R را فشار دهید